آيت‌اللهي،‌ مشاور طرح كتابخانه مركزى يزد:وجود چنين ساختماني با اين مشخصات و معماري، خللي در ثبت بافت تاريخي يزد را در فهرست آثار جهاني وارد نمي‌كند

دكتر آيت‌اللهي مشاور طرح احداث كتابخانه مركزي يزد واقع در بافت تاريخي، عقب افتادن زمان افتتاح كتابخانه، باعث وارد آمدن لطمات فرهنگي عظيمي به يزد مي‌شود.

دكترسيد محمدحسن آيت‌اللهي"با اشاره به روند احداث كتابخانه مركزي يزد در بافت تاريخي، اظهار داشت: در سال 1374 طرحي جهت احداث كتابخانه مركزي، در چندين استان كشور از جمله يزد مطرح شد و با تعريف خاصي از كتابخانه مركزي اين پروژه در استان يزد شروع به كار نمود.

وي افزود :‌در تعريف كتابخانه مركزي عنوان شده است كه اين ساختمان مي‌بايست در مركز شهر و با امكانات مدرن و به روز ساخته شود.

آيت‌اللهي افزود: در استان يزد، ‌زميني به مساحت 2 هكتار براي احداث ساختمان در نظر گرفته شد كه بعد از برخورد با مشكلات مالي اين مساحت به 7 هزار متر تقليل يافت و طبق طرح اوليه، ساختمان اين كتابخانه، به صورت كوشك ساخته مي‌شد.

اين عضو هيت علمي دانشكده معماري دانشگاه يزد در مورد طرح كتابخانه گفت: 80 درصد از ساختمان اصلي اين كتابخانه، در عمق 8 متري زمين قرار دارد و با ايجاد يك قاب، منظره‌اي بسيار جالب از بافت تاريخي يزد را، در خود جاي داده است.

وي افزود: اين قاب نماد ايوان، ‌صفه و منار مي‌باشد و هيچ لطمه بصري به بافت تاريخي يزد وارد نمي‌كند.

آيت اللهي تصريح كرد: احداث قاب 5/17 متري در كنار بلوار 45 متري، طبق ضوابط طرح تنظيم، براي حاشيه دور منطقه هيچ منعي ندارد و از طرفي ضوابط خاصي هم در اين زمينه وجود ندارد.

دكتر آيت‌اللهي خاطر نشان كرد: به دليل مشكلات مالي اتمام اين طرح در زمان مقرر ميسر نشده است و هر عاملي كه اتمام اين طرح را، به عقب بياندازد، باعث وارد آمدن لطمات فرهنگي عظيمي به يزد مي‌شود.

مشاور طرح كتابخانه مركزي يزد، با اشاره به اينكه قسمت پژوهشي اين كتابخانه، در دو طبقه بالاي ساختمان قراردارد، گفت: با تخريب اين دو طبقه، ‌كتابخانه كارائي پژوهشي خود را از دست مي‌دهد و از طرفي موجب وارد آمدن صدمات مالي فراوان به پروژه مي‌شود، اين در حالي است كه به احتمال زياد، وجود چنين ساختماني با اين مشخصات و معماري، خللي در ثبت بافت تاريخي يزد را در فهرست آثار جهاني وارد نمي‌كند

منبع:ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا